Konsten att landa en rymdraket

Till O:

Du är en liten svart snigel:
kommer alltid tre timmar
efter avtalad tid.
Jag är en gepard.
En stressad hackspett
som flyger mellan träden.
En harunge på flykt
från räven:
hjärtat som en liten hård
hasselnöt i bröstet.
När vi går tillsammans
längs trottoaren saktar
jag mina hackiga fågelsteg
och din snigelgång blir mjuk
och snabb.
Någon sa:
”Att leva i tvåsamhet är som att landa
en rymdraket på månen:
läskigt, svårt och väldigt farligt.”
Men det är ljuvligt också.
När jag står rak i ryggen
med rymdhjälmen under armen,
torkar svetten ur pannan
och blickar ut över universums svarta hav.
När jag sätter ner en flagga i en planet
ingen förut har besökt.
I was here.
Bredvid mig Den Bästa (Snigel-)astronauten
i dunig overall
och med lika svettig panna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0