Om jag hade en son

Om jag hade en son
skulle jag svinga honom i den snabbaste
gungan.
Åka de farligaste karusellerna.
Ouääääh! framåt och bakåt, runt, runt,
upp, upp, upp.
Och ner!
Tills han kiknade av skratt.
Fyra små risgryn i den lilla munnen.
Ge honom sockervadd och många hårda kramar. Revben mot revben, bröst mot bröst.
Lördagspeng varje dag.
Tillåta både fan och jävlar, korrekt placerade i hans korta små meningar.
”Glömmer du mig en gång till på Ica mamma, då blir jag så jävla arg!”
skulle vara helt okej även inför släkten.
Smisk till dem som vill honom illa,
knyta hans skor även när han har blivit
stor skulle jag göra,
och stryka hans panna
när han drömt om
vildvittror och Tengil.  
Säga att han är det finaste jag vet
även när han gjort sådant han
skäms över.
Torka honom torr mellan tårna
när han har badat badkar,
lära honom alfabetet
och om könsnormen.
Hur trång den kan vara.
Ja, som en tröja man redan vuxit ur.
Bara köpa hårda paket till hans födelsedagar.
Försiktigt stryka bort tårar från hans ansikte.
Säga att livet inte
är så farligt som man 
kan tro.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0