Konsten att gå vilse (och hitta tillbaka igen)


En del människor
fyller sina ryggsäckar
och kliver raka i ryggen
genom livet.
Inga stupande branter,
stockar att falla på,
grus att skrapa knäna mot.
Inga brännässlor i dikeskanten,
den alltför hala. 
En del människor glömmer kompassen,
kanske inte ens packar någon.
Snärjer in sig i sig själva och andra.
Går vilse.
Skogsmullefanatikerna, 
de jävla trädkramarna
säger: "Gå tillbaka dit du senast kände igen dig."
och jag vänder
om i mina kängor som skaver,
plockar upp mina tappade minnen.
Letar kännemärken i varje dammig vrå
av livet.
Tryggheten som en knotig hundraårig
ek i skogen, 
rötternas vävda mönster i jorden.  
Tömmer mina kängor
på smågrus och 
knyter dem ännu
litet hårdare.
Fyller ryggsäcken,
tvinnar ut snöret till kompassen.
Hittar norr och mig själv
igen.
   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0