Konsten att vara vänner

Jag ringer

till min farmor ibland.

Mest är det 
för att höra
att

Allt Är Som Det Ska.

Och det brukar det oftast vara.

Mina farföräldrar

kan hantera både internet,

och sms-

funktionen på

mobilen.

I somras

fyllde de sjuttio år

och då fick

de en boll

som man kan balansera

och göra konster på.

Det ska stärka

musklerna

i både vader

och lår.

Men!

(Jo, det finns alltid ett men)

Alltid när jag ringer

frågar

farmor - och det är

oftast farmor,
farfar är för

feg -

hur det går

med

Kärleken.

Och jag vill plötsligt

lägga en pizza

och ta livet av mig

på samma gång.

Mest är det för att farmor
inte vet
hur hon ska

förhålla sig

till sitt (enda)

homofilbarnbarn när det
kommer till
det där

med kärlek.

Hon använder ordet

vän
(ja, polare, kompis, lekkamrat) 
när vi pratar.

Det låter ungefär så här:

"Johanna, umgås du med flera

vänner nu, eller med en enda?"

"För tillfället är vi många

vänner."

(Vad det nu betyder).

En annan gång:

"Johanna, har du någon vän för tillfället?"

"Ja, jag träffar en tjej nu, och hon är fin som margarin."

Så.

Slutklämmen.

Om det nu finns någon

är att

ordet

kan ha flera

innebörder:

Ihop med en vän
kan man

hinka hallonsaft

och äta torra mariekex,
ha lårgnugg

med i soffan
när det regnar 
ute.

Och

så finns det

vännen

som man

gärna skulle vilja

gnugga

mer

än bara låren

mot.

Och jag tror

(tror, tror, tror innerligt!)

att det är

en sådan
vän som
min farmor

syftar på.

Allt annat vore
djävulskt
pinsamt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0