Åldringsshopping



Jag tänker ofta på det

som kommer sedan:

ålderdomen,

den förbannade skruttigheten.

Allt som måste inhandlas innan

dess:

en rullator i gott skick

med gnisselfria hjul och en korg för korsordstidningar.

Knästrumpor med resår

som inte halkar

ner.

Ett skjutvapen som

är så enkelt

konstruerat

att jag kan avfyra det själv,

så litet

att jag kan

ha det under huvudkudden.

För ingen ska få ta ifrån mig

rätten att dö

när jag själv

vill.

(Borde vara var och ens

förresten, ja, även de klena russinens:

farmors, mormors,

farfars.

- Varenda jävels rätt!)

En rullstol

med mjuk

sits och

med en fjärrkontroll

inprogrammerad.

Så att jag kan köra hur jag

vill på hemmet:

zick-zack

i korridoren,

över tårna på
Gerda, Rut och Agnes.

Och skratta högt medan

jag gör det.

En dator

med internetanslutning och chattfunktion, spamfilter

och porrsurfmöjligheter,

- men bara rumsrena

sådana -

gammelsnusk.nu, russingodis.com, framstjärt.se

eller vad de nu kan heta.

En nyptång

så att man kan

plocka

upp allt vad man tappar:

löständerna, läppstiftet, I-poden,

humöret,
så att man kan
nypa
vårdbiträdena i rumpan
utan att de
märker
något,
utan att riskera
att blir anmäld

för sexuella trakasserier

på gamla dar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0